In de weer met het weer.

 

Ons thema begint met verwondering, verwondering over het weer.  De sneeuw,  de kou , de wind en gladheid op het plein. Het was allemaal te zien. Onderzoeksvragen kwamen meteen na deze verwondering.

Waar komt de sneeuw vandaan? Hoelang blijft de sneeuw liggen?  Wat is onweer?

Al deze vragen hebben we opgeschreven. Ons onderzoek kon beginnen.

 

“Mijn ouders kijken altijd naar het  weerbericht op het nieuws” vertelden de kinderen.  Daar vinden we vast de antwoorden.

In de klas hebben we verschillende weerberichten bekeken.

 

Ons thema was duidelijk. Wij worden weermannen en weervrouwen.

 

Op de gang staat een onderzoekscentrum. Daar kunnen we elke dag het weer meten en bijhouden in een grafiek.

Maar we doen er ook proefjes  over luchtdruk, wind en regen.

In onze eigen studio kunnen de kinderen aan elkaar het weer presenteren.

Hiervoor moeten de kinderen wel eerst een weerbericht schrijven. Welke woorden gebruik je dan?

Wat moet je allemaal vertellen? Hoe gaat dat in het echt?

Als weerman of weervrouw moet je wel kunnen lezen en schrijven.  Gelukkig kunnen de kinderen in groep 3 dat ook.  En dat willen ze graag laten zien.

Ze schrijven spannende weerberichten en kunnen dat duidelijk presenteren.

Zet de TV maar aan.